Prawie 50% kupujących ocenia wiarygodność sklepu internetowego kierując się opiniami
Czy opinie muszą być perfekcyjne?
Opinie stanowią główny czynnik oceny wiarygodności sklepu internetowego. Paradoksalnie, nie zawsze muszą być bardzo pozytywne, aby budzić większe zaufanie potencjalnych klientów. Wydaje się, że oczekujemy niższych ocen, ale z większej liczby opinii. Dlaczego tak się dzieje?
Pierwsze skojarzenie z opinią, to oczywiście wysoka ocena, bo kojarzy się z dobrym poziomem obsługi. Jednak w rzeczywistości, bardziej ufamy sklepowi, który posiada większą ilość recenzji, nawet jeśli niektóre z nich są nieco mniej pozytywne. To dziwne, prawda? Dlaczego nie jesteśmy przekonani, że sklep z samymi pięcioma gwiazdkami dostarczy nam dokładnie to, co obiecał?
Prawda jest taka, że absolutna perfekcja w ocenach może wzbudzać podejrzenia. Człowiek generalnie nie zachowuje się zawsze racjonalnie. Nasza psychologia podpowiada nam, że nikt nie jest w stanie zawsze doskonale spełnić oczekiwania każdego klienta. Dlatego widząc kilka nieco niższych ocen, które jednak są w mniejszości, łatwiej nam zaufać, że sklep jest rzetelny, a opinie pochodzą od prawdziwych klientów.
Opinie o Twoim sklepie wbrew pozorom nie muszą być perfekcyjne.


🟡 Skupienie na pozyskiwaniu opinii
W prowadzeniu sklepu internetowego, pozyskiwanie opinii od klientów powinno być dla Ciebie niezwykle ważne. Nawet jeśli otrzymasz negatywną opinię, nie powinieneś się tym zbytnio przejmować. Ważne jest, aby odpowiednio załatwić tę sprawę. Jeśli błąd był po Twojej stronie, pokaż się z dobrej strony i przeproś klienta. Zwróć uwagę na jego uwagi i popraw się na przyszłość. Działanie proaktywne w takich sytuacjach może rzeczywiście poprawić wizerunek Twojego sklepu.
🟡 Wartość pozytywnych opinii
Jeśli natomiast otrzymasz pozytywną opinię, nie pozostawaj bierny. Skorzystaj z okazji i kontynuuj dyskusję. Zapytaj klienta, co konkretnie podobało mu się w Twoim sklepie, jakie produkty były najbardziej satysfakcjonujące, czy może są jakieś dodatkowe rzeczy, które go interesują. Poszerzaj zasięg pozytywnych informacji, bo to może być kluczowe w przyciągnięciu nowych klientów.
Podsumowanie
Ocenianie wiarygodności sklepu internetowego w oparciu o opinie klientów stanowi istotny element w podejmowaniu decyzji zakupowych. Niezależnie od tego, czy otrzymujemy pozytywne czy negatywne recenzje, kluczowe jest odpowiednie podejście do zarządzania nimi.
Skupienie się na pozyskiwaniu opinii, szczere reagowanie na uwagi klientów oraz wykorzystanie pozytywnych opinii w budowaniu wizerunku sklepu może przynieść długoterminowe korzyści i zyskać zaufanie większej liczby potencjalnych klientów. Pamiętaj, że wartość opinii wynika nie tylko z ocen, ale także z autentyczności i liczby rekomendacji, które świadczą o rzetelności Twojego biznesu. 🌟
----------
[MI] Mariusz Idzikowski