Szukasz sposobu na optymalizację swojego e-commerce? Sprawdź z jakich urządzeń użytkownicy kupują Twoje produkty

A od Ciebie klienci kupują przez telefon czy z komputera stacjonarnego?

3 min read

Jeśli jesteś przedsiębiorcą z branży e-commerce, na pewno regularnie zadajesz sobie pytanie: "Jak mogę jeszcze bardziej usprawnić działanie mojego sklepu?". Mam dla Ciebie kilka szybkich rad na ten temat. Właściwie to jeden Marketingowy QuickWin, który może przynieść realne korzyści.

Pierwszy krok: Zrozum swoich użytkowników! Chcemy zrozumieć naszych klientów. Ale jak? Otóż... Sprawdź z jakich urządzeń użytkownicy kupują Twoje produkty." Tu z pomocą przychodzi analiza danych i nasz niezastąpiony przyjaciel - Google Analytics.

Krok po kroku:

  1. Zbieraj dane: Pierwsza rzecz, którą musisz zrobić, to mieć narzędzie do zbierania tych danych. Może to być konto Google Analytics, które jest najpopularniejszym narzędziem, a przy tym darmowym. Jeśli jeszcze go nie masz konta GA4 – warto założyć! Jeśli nie Google Analytics, mogą to być zamienniki, np. polski Piwik PRO.

  2. Gdzie szukać informacji o urządzeniach w Google Analytics 4? Po wejściu do panelu, wybierz zakładkę „Użytkownik” a następnie „Technologie” i „Szczegóły związane z technologią”. Tu zobaczysz podział na komputery stacjonarne, komórki i tablety wraz ze statystykami takimi jak liczba sesji, konwersje czy średni czas spędzony na stronie.

  3. Interpretuj informacje: Teraz, gdy masz już potrzebne dane, zastanów się, co one oznaczają. Możliwe, że odkryjesz coś zaskakującego! Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Kontekst zmienia bardzo dużo. Ale zwróć uwagę na to z którego urządzenia jest większy ruch, z którego więcej zakupów i jak się ma jedno do drugiego w każdej kategorii, czyli sprawdź współczynnik konwersji. Ważne by wybrać kanał, który przynosi lepsze efekty. Czyli tam, gdzie możesz wydać mniej by zarobić więcej.

  4. Optymalizuj reklamy: Jeśli zauważysz, że dużo ruchu na stronę pochodzi z komórek, ale większość zakupów dokonywana jest z komputerów stacjonarnych, to coś jest nie tak. Może Twoja strona mobilna nie jest dostatecznie intuicyjna? A może problem leży w kierowaniu reklam?

Jeśli jeden kanał ma wyraźną przewagę nad drugim, zastanów się dlaczego tak jest. Jeśli to normalne i tak powinno być, a wyniki są zadowalające, rozwijaj ten lepszy kanał. A może jednak lepiej "podrasować" ten gorszy?

Co zatem można zrobić dalej?

Zrozumienie, z jakich urządzeń Twoi klienci dokonują zakupów, daje Ci wiele możliwości do optymalizacji. Dzięki tej wiedzy możesz dostosować nasze działania marketingowe w sposób bardziej precyzyjny i efektywny. Poniżej przedstawiam kilka praktycznych wskazówek, jak to zrobić:

  1. Dostosuj stawki reklamowe: Jeśli zauważysz, że większość zakupów dokonywana jest z komputerów stacjonarnych, ale dużo ruchu pochodzi z komórek, warto zastanowić się nad dostosowaniem stawek Może nie warto wydawać za dużo na nieskuteczne reklamy?

  2. Segmentacja reklam: Rozważ utworzenie odrębnych kampanii dla różnych rodzajów urządzeń. Dzięki temu możesz dostosować komunikat i grafikę reklamy do specyfiki danego urządzenia.

  3. Testuj różne formy reklam: Na urządzeniach mobilnych świetnie sprawdzają się np. reklamy wideo, reklamy pionowe lub interaktywne formaty reklam, które łatwo można przesuwać i kliknąć. Na desktopie możesz postawić na bardziej rozbudowane treści czy grafiki. Jeśli widzisz, że któraś kategoria urządzeń przeważa, dostosuj reklamy. A może warto też poprawić te mniej skuteczne?

  4. Optymalizuj landing pages: Jeżeli prowadzisz użytkowników na konkretne strony docelowe (landing pages), upewnij się, że są one dostosowane do urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Dużo ruchu ze smartfonów? Sprawdź czy tekst nie jest za mały, przyciski są czytelne, a tekst nie rozjeżdża się dziwnie. Często tworzymy strony na ekranach komputerów, co powoduje, że detale na mobile mogą umknąć.

Podsumowanie: W erze cyfrowej, kluczem do sukcesu jest analiza danych i dostosowywanie się do potrzeb klienta. Zrozumienie, z jakich urządzeń Twoi klienci dokonują zakupów, może nie będzie game changerem w Twoim biznesie, ale z pewnością pozwoli poprawić wyniki i zacząć zarabiać więcej. Więc nie czekaj, zacznij analizować i optymalizować już dziś!

Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny. Jeśli masz jakieś pytania, śmiało pisz do mnie tam, gdzie jest Ci najwygodniej. Mail, LinkedIn 💬 wedle życzenia.

Dobrego dnia 😄

----------

[MI] Mariusz Idzikowski